Pensioen3daagse: leerschool voor effectieve pensioencommunicatie

    Pensioencoach Ron Langhorst weet met ruim 36 jaar ervaring als geen ander hoe lastig pensioencommunicatie voor veel bedrijven is. Tijdens de Pensioen3daagse bij De Telegraaf beantwoordt hij duizenden vragen van Nederlanders en ziet hij de échte zorgen over pensioen. Deze inzichten helpen hem zijn boodschap effectief en simpel te houden. “Heldere communicatie neemt onrust weg en zorgt voor vertrouwen.”

    Op 12, 13 en 14 november beantwoordt Ron met zijn collega Gert van Ecclesia en andere experts, duizenden vragen die binnenkomen via de krant. Hij zit voor het derde jaar op rij in de helpdesk. “Het is dankbaar werk, en ook leerzaam,” vertelt hij. “Tijdens de Pensioen3daagse leer je wat er écht leeft bij mensen. Veel Nederlanders begrijpen hun pensioen niet en zijn bijvoorbeeld bang dat hun geld straks zomaar weg is.” Die inzichten neemt hij mee naar de werkvloer, waar hij in groepspresentaties en individuele gesprekken het lastige onderwerp ‘pensioen’ tastbaar en bespreekbaar maakt voor medewerkers. Voor HR-professionals is Rons boodschap duidelijk: “Effectieve communicatie over pensioen voorkomt onnodige onrust en misverstanden op de werkvloer.” 

    Kern van het financiële welzijn

    Ron ziet bepaalde vragen steeds weer terugkomen. “Medewerkers willen bijvoorbeeld weten wat er gebeurt met hun pensioen bij waardeoverdracht, echtscheiding of wanneer ze eerder willen stoppen met werken. Zulke vragen raken de kern van het financiële welzijn. Dit maakt het des te belangrijker om medewerkers zowel collectief als individueel te begeleiden en ze inzicht te geven. Hun financiële welzijn is essentieel voor hun tevredenheid en inzetbaarheid, en pensioen speelt daarin een belangrijke rol.” 

    Taalgebruik

    De Pensioen3daagse is voor Ron en zijn collega’s niet alleen een gelegenheid om te ervaren hoe groot de kloof in pensioenkennis vaak is, maar ook een oefening in taalgebruik. “Als je te veel jargon en moeilijke woorden gebruikt, zijn mensen in no time afgehaakt of worden ze zelfs boos. Ik begrijp dat heel goed; het is al een taai onderwerp en dan wordt er ook nog eens over je hoofd heen gepraat in onbegrijpelijke termen. Zo werkt communicatie juist averechts.” 

    Specialistische kennis

    Ook voor HR -professionals is pensioen een lastig thema, ervaart Ron. “Ik merk dat ze vaak de diepgaande kennis missen om vragen écht goed te beantwoorden. Dat is trouwens hartstikke logisch, met alle veranderingen in wetgeving en uitvoering.” Hij maakt de vergelijking met de zorg: “HR is op dit gebied de ‘huisarts’: ze weten van veel zaken iets, maar pensioen is ingewikkelder dan de meeste HR-afdelingen kunnen bijhouden, zeker met de komst van ons nieuwe pensioenstelsel (Wet Toekomst Pensioen, red.). Dat vereist specialistische kennis én communicatie.” 

    Broodje-aap verhalen bij de koffiemachine

    Misschien wel het grootste voordeel van heldere en simpele pensioencommunicatie is volgens Ron het voorkomen van “broodje-aap verhalen bij de koffiemachine.” Hij ziet vaak dat medewerkers onterechte aannames doen, zoals het idee dat hun pensioen in het nieuwe stelsel een ‘casinopensioen’ wordt en het niet voldoende zal zijn om een leuk en welverdiend gepensioneerd leven te leiden. Dit zorgt voor ontevredenheid en wantrouwen richting de pensioenuitvoerder, maar zeker ook richting de werkgever. “Door simpel en direct te communiceren, voorkom je dat mensen verkeerde conclusies trekken.

    Vertrouwen en transparantie

    De Pensioen3daagse bevestigt voor Ron hoe belangrijk het is voor HR-professionals om het thema pensioen toegankelijk te maken. Effectieve pensioencommunicatie helpt onrust, misverstanden en broodje-aap-verhalen te voorkomen. Door pensioen helder en zonder vakjargon uit te leggen, draagt HR bij aan een cultuur van vertrouwen en transparantie. “Financiële gezondheid is belangrijk voor de tevredenheid en inzetbaarheid van medewerkers,” benadrukt Ron. “Open en laagdrempelig communiceren geeft medewerkers inzicht en rust. Dit versterkt niet alleen hun toekomstperspectief, maar ook hun waardering voor jou als werkgever.” 

    Ervaringen van gebruikers: